Uzelf van andere bedrijven kunnen onderscheiden is van groot belang als u succesvol wilt worden. Tegenwoordig bestaan er heel wat verschillende manieren om dat te doen: van goede marketing tot de juiste producten, een uitstekende klantenservice en meer, het zijn slechts enkele voorbeelden van methodes die tot het succes van uw onderneming kunnen bijdragen.

Tegenwoordig is het echter niet gemakkelijk om zelfs dan op te vallen in de enorme hoeveelheid bedrijven, organisaties en ondernemingen die allemaal hetzelfde willen: zoveel mogelijk mensen bereiken en een professionele uitstraling hebben. Het is daarom belangrijk dat u nét dat beetje extra doet om uzelf vindbaar te maken. En dat is waar een professionele bedrijfsfilm bij kan helpen. En dat is waar ik als videograaf u bij kan helpen.

Wat is een professionele bedrijfsfilm nu precies, en wat zijn de voordelen van zo'n film? Welke onderdelen bevat een bedrijfsfilm en hoe dragen deze bij aan het succes van uw bedrijf? Hieronder leest u alles wat u moet weten!

Dit is een bedrijfsfilm gemaakt door Dominick

Wat is een professionele bedrijfsfilm?

Een moderne bedrijfsfilm is eigenlijk een soort van zakelijke video, die als doel heeft om de activiteiten, manier van werken en de identiteit van een bedrijf of onderneming in de verf te zetten. Het gaat om een film waarbij traditionele video-aspecten gecombineerd en ingezet worden om een bepaald commercieel effect te bereiken.

Deze aspecten zijn, onder andere:

- Interviews met klanten, werknemers en bedrijfsleiders
- Teksten met informatie over het bedrijf
- Beelden en shots van het bedrijfspand en de werkwijze
- Extra inspirerende beelden en shots

Dit alles wordt gecombineerd tot het meest centrale aspect, namelijk het commerciële en maatschappelijke doel van het bedrijf. Op die manier creëert men een effectief communicatiemiddel dat bedrijven de mogelijkheid geeft om hun sterkte punten, identiteit en meerwaarde te delen met het grote publiek.

Wat meer over de verschillende aspecten van een moderne film voor uw bedrijf

Een film voor uw bedrijf is meer dan gewoon een film die over een bepaald bedrijf gaat. Het is een film die met de tijd meebeweegt en dus in de breedste zin van het woord toepasbaar is.

Hieronder wat meer over de verschillende aspecten die bij het maken van zo'n film komen kijken:

1. Interviews

Een interview is een goede manier om iemand te leren kennen, en dat geldt eigenlijk ook voor zij die actief zijn binnen een bepaald bedrijf. Dankzij interviews met werknemers en bedrijfsleiders is het voor kijkers van de film veel gemakkelijker om een persoonlijke relatie aan te gaan met die mensen. En dat is erg belangrijk.

Interviews kunnen zich op verschillende manieren voordoen. Zo kan het tijdens een interview gaan over de persoonlijke geschiedenis van de werknemer, bedrijfsleider of personeelslid, maar de focus ligt natuurlijk op het bespreken van en vragen naar de rol van die persoon binnen het bedrijf, de eventuele achtergrondgeschiedenis van de onderneming en vooral: hoe die persoon zijn of haar tijd in het bedrijf ervaart.

Dit is wat ervoor zorgt dat kijkers een persoonlijke relatie aan kunnen gaan met de geïnterviewde, en dat geeft de bedrijfsfilm zeker een extra dimensie. Interviews zijn dus een essentieel hulpmiddel bij het opstellen van zo'n moderne bedrijfsfilm, zeker als het doel is om méér mensen te overtuigen van het product of de dienst, zonder te forceren.

2. Teksten

Teksten zijn de meest toegankelijke bron van informatie over een bedrijfsfilm, en dat komt omdat het gemakkelijk is om er snel informatie uit te halen. Met een tekst die goed geformuleerd is en daarbij op de juiste manier in de film gepresenteerd wordt, hebben kijkers meteen meer aandacht en interesse.

Vaak wordt het gebruik van tekst afgeraden in een bedrijfsfilm, maar eigenlijk kan het een handige tool zijn om die juist beter te maken. Tekst hoeft niet saai te zijn of er onprofessioneel uit te zien, zolang u de layout van de tekst tijdens de film door een professional laat doen.

Als we het hebben over teksten, dan hebben we het vooral over korte stukjes informatie over het bedrijf die de aandacht trekken en kijkers in enkele seconden tijd helpen om een beter beeld te scheppen van wat de onderneming doet, waar het voor staat en waar het naartoe wil.

3. Beelden en shots

Vervolgens zijn er ook videobeelden en shots, die natuurlijk de basis vormen van eender welke film, waaronder moderne bedrijfsfilms. Zonder beelden zit er geen beweging in de film, en dat is nu juist zo belangrijk om de interesse van de kijker te krijgen én die te behouden.

Door de juiste beelden op het juiste moment te combineren, kan een prachtig effect verkregen worden waarbij de kijker vastzit aan het verhaal dat in de film wordt verteld. Goede voorbeelden van zo'n beelden en shots zijn:

- Video's van machines die draaien in het bedrijf
- Beelden van dagdagelijkse activiteit in de onderneming
- Shots van het bedrijfspand of de zaak, buiten en binnen

En nog veel meer. Deze combinatie van beelden en shots, statisch en dynamisch, die op de juiste manier afgewisseld worden, zorgt ervoor dat de film niet saai begint te worden en dat de workflow en atmosfeer in het bedrijf duidelijk zijn. Dit is eveneens belangrijk voor kijkers om een relatie aan te gaan met de onderneming en zij die erin werken.

Mensen zijn visueel ingestelde wezens, dus waarom zou u daar geen gebruik van maken als u een moderne bedrijfsfilm laat maken? De juiste beelden en video's, op het juiste moment en door de juiste ervaren hand bewerkt en gebruikt, kunnen uw moderne bedrijfsfilm zoveel succesvoller maken. Ontdek de vele mogelijkheden die uw videograaf u kan bieden!

4. Extra inspirerende beelden en shots

Daarbij vormen ook inspireerde beelden en shots een belangrijke onderdeel van elke bedrijfsfilms, welke sector ook. Hoewel dergelijke beelden op functioneel vlak niet zoveel vertellen over het bedrijf zelf, voegen ze wel een extra dimensie toe aan de film. Zoals reeds gezegd zijn mensen visuele wezens en dat betekent dat visuele informatie gemakkelijker binnenkomt en blijft plakken.

Inspirerende beelden helpen de kijker van de film om zich in het verhaal van het bedrijf in te leven, waardoor ze sneller geneigd zijn dit verhaal te volgen en dus ook een beroep te doen op de diensten en producten van de onderneming. Daarbij geeft het potentiële klanten en partners de mogelijkheid om vertrouwen te krijgen in het bedrijf en wat het doet.

Inspirerende beelden gaan vaak samen met de juiste muziek, die vaak op de achtergrond ligt maar toch ook erg belangrijk is om het juiste effect te verkrijgen. En dat is waar het laatste stukje over gaat!

5. De juiste muziek voor uw bedrijfsfilm

Ten slotte mag ook muziek niet ontbreken in de moderne bedrijfsfilm, dat is zeker. Muziek is een beetje de lijm die alle beelden, shots interviews en teksten in de film samenhoudt en zo een mooi geheel creëert dat gewoon aangenaam aanvoelt. Inspirerende muziek tijdens de intro of credits van een bedrijfsfilm kan bijvoorbeeld effectief zijn om kijkers een bepaald emotie te doen voelen, waardoor hun mening over de film én het bedrijf beter worden.

Aan de andere kant is het belangrijk om zuinig om te springen met muziek, want te veel is ook niet goed. Tijdens interviews, of als er beelden worden getoond die belangrijke informatie geven over het bedrijf en wat het doet, is stilte soms aangeraden. Als er stukjes tekst worden getoond of losse beelden om een bepaalde atmosfeer te scheppen, dan kan muziek natuurlijk wel.

Alle kleintjes vormen één groot, ook bij een bedrijfsfilm

Bovenstaande aspecten spelen allemaal een belangrijke rol bij het effect van de film op kijkers en uw bedrijf. Uiteindelijk is het doel natuurlijk nog altijd om met uw moderne bedrijfsfilm de sterke punten van uw onderneming in de verf te zetten.

In plaats van gewoon een lijstje te maken met de voordelen en nadelen van uw onderneming, kan een bedrijfsfilm helpen om er wat meer ziel in te steken. Daarbij wordt er toch voldoende aandacht besteed aan het geven van waarheidsgetrouwe informatie die écht een meerwaarde betekent voor de kijker.

De vraag is nu natuurlijk: wat zijn zoal de voordelen van een bedrijfsfilm laten maken? Hieronder leest u daar meer over, zodat u weet wat u kunt verwachten!

4 belangrijke voordelen van een bedrijfsfilm laten maken

Een bedrijfsfilm laten maken door een ervaren videograaf is een slimme zet als u meer succes wilt bereiken. Hieronder de belangrijkste voordelen:

1. Een professionele uitstraling krijgen

Ten eerste zal een goede film ervoor zorgen dat uw bedrijf een professionele, betrouwbare uitstraling krijgt. Hoe beter de kwaliteit van de film, hoe sneller mensen geneigd zullen zijn om op uw service of product te vertrouwen. De eerste indruk is erg belangrijk, en in uw geval als onderneming is dat een goede film.

Dit is natuurlijk enkel mogelijk door het gebruik van beelden, teksten en shots die van goede kwaliteit zijn. Daarom maakt uw videograaf gebruik van degelijk, professionele opnamemateriaal dat de kwaliteit van uw product of dienst reflecteert!

2. Meer potentiële klanten en bezoekers bereiken

Nog een belangrijk voordeel van een goede film over uw bedrijf is dat u er snel meer mensen mee kunt bereiken. Door de film te delen op sociale media, of zelfs op uw eigen website of via een analoog product is het mogelijk om een grote, specifieke doelgroep te bereiken die effectief geïnteresseerd is in uw product of dienst.

Dankzij de ontwikkelingen binnen het gebied van online marketing de laatste decennia is het gemakkelijker geworden dan ooit om heel doelgericht bedrijfsfilms te presenteren aan bepaalde doelgroepen. En dat verhoogt de kans op succes natuurlijk drastisch!

3. Duidelijkheid creëren bij kijkers

Voor kijkers, zoals klanten of kopers, effectief een beroep willen doen op uw product of dienst, willen ze natuurlijk duidelijkheid over wat u doet en wat uw specialisatie is. Een bedrijfsfilm kan daarbij helpen.

In een korte film wordt alle nodige informatie gegeven over uw onderneming, wie er werken, hoe er gewerkt wordt en wat er gedaan wordt, en dat geeft kijkers meteen de eerste motivatie die ze nodig hebben om op uw product of dienst te vertrouwen. Duidelijkheid en transparantie zijn must-have voor moderne bedrijven, en aan deze aspecten wordt dan ook heel wat aandacht besteed bij het maken van een bedrijfsfilm!

4. Een duurzame relatie opbouwen

Ten slotte kan een bedrijfsfilm laten maken zeker helpen bij het opbouwen van een duurzame relatie met klanten en kopers. Dit heeft weer te maken met het emotionele aspect dat zo'n film teweegbrengt bij de kijker en dat gevoel wordt gecreëerd door de combinatie van de juiste beelden, teksten, interviews en muziek.

Duurzame relaties zijn erg belangrijk voor bedrijven, want enkel door blijvende relaties op te bouwen is het mogelijk om succes in de toekomst te garanderen. Een professionele film is daarvoor een essentieel hulpmiddel.

Vertrouw op de ervaring, kennis en kunde van een professionele videograaf

Iedereen kan een goede film waarderen, maar het vraagt de professionele kennis, kunde én aanpak van een ervaren videograaf om zo'n film voor uw bedrijf te maken. Het is zeker de moeite waard om te vertrouwen op een videograaf die thuis is in de bedrijfswereld en reeds heel wat nationale en internationale projecten heeft gedaan. Mijn portfolio bestaat onder meer uit diverse bedrijven, hoge scholen de tweede kamer.

Er komt heel wat kijken bij een dergelijke film laten maken, dat is duidelijk. Elk aspect verdient alle nodige aandacht, want enkel zo kan een succesvol resultaat bereikt worden dat uw onderneming in de verf zet en u een stap voor geeft op uw concurrenten. Laat een bedrijfsfilm maken daarom in handen van een échte professional, en ondervind zelf het effect ervan op het succes van uw onderneming!

Neem vrijblijvend contact op met mij om jullie project te bespreken!